Topení kotlem na tuhá paliva, aneb jaké uhlí vybrat?

Napsal Jets.bloger.cz (») 21. 9. 2010 v kategorii Bydlení - dům a zahrada, přečteno: 23063×
uhli-cerne.jpg

Před nedávnem jsem začal v domě, do kterého jsem se nastěhoval, řešit vytápění. Přítomen byl poměrně nový prohořívací kotel Viadrus U-22 .

Dle návodu, který jsem našel na internetu, je povoleno pro tento kotel jako palivo černé uhlí nebo dřevo. Předchozí uživatel (za mé asistence smile) v kotli topil relativně úspěšně uhlím hnědým, což údajně pro prohořívací kotel není ideální. Kotel má s hnědým uhlím o cca 10% menší účinnost a hnědé uhlí samo o sobě má až o polovinu nižší výhřevnost než uhlí černé. Nešťastný byl také pohled na děti bruslící na rybníce před domem, které se při inverzním počasí skoro dusily. Z těchto důvodů jsem se rozhodl propočítat (ne)výhodnost černého uhlí pro tento kotel.

Obecně platí, že nejlépe funguje věc s náplní, která je pro ni primárně určena. A tak je to i s kotlem. Tento byl konstruován jako prohořívací (tzn. kotel bez násypky, kdy celý objem přiloženého paliva je ve spalovacím prostoru přítomen naráz). V kotlích s násypkou přiložené palivo postupně "odhořívá".

Našel jsem několik dodavatelů černého i hnědého uhlí, abych měl srovnání výhřevností, původu uhlí, kvality - obsah mouru, a hlavně cen za 1q (metrák, metrický cent, = 100kg = 0,1 t).

Výhřevnosti hnědého uhlí se u dodavatelů pohybovaly od 12 do 17 MJ/kg, výhřevnosti černého uhlí mi byly deklarovány od 27 do 30 MJ/kg. Všechny výhřevnosti mi dodavatelé ústně garantovali s tolerancí +/- 2MJ/kg. Pak je to více méně otázkou důvěry a následně zkušenosti z topné sezóny.

Původ uhlí byl buď z českých (černé a hnědé) nebo polských dolů (černé uhlí). Ze zkušenosti známých mi nebylo polské uhlí doporučeno z hlediska proměnlivé kvality a možnosti míchání různých tamních zdrojů. Na internetu jsem se pak dočetl o podobných zkušenostech.

Pak jsem se ptal na cenu. U hnědého uhlí vycházela od 3300 Kč/t do 3500 Kč/t a u černého od 5340 Kč/t do 5900 Kč/t.

Vzhledem k výhřevnosti, účinnosti kotle při daném druhu paliva a ceně paliva jsem se rozhodl pro černé uhlí. V úvahu pak padly dvě konkrétní nabídky od nejbližších dodavatelů. Sklady v Netolicích (nenašel jsem odkaz na internetu, proto nabízím alespoň telefon: +420604923529) mi nabízeli tunu černého uhlí za 5900 Kč bez dopravy. Šlo o černé uhlí z polska. Výklad výhřevnosti a kvality nebyl bohužel moc přesvědčivý. Dále jsem obdržel informaci, abych chvátal, že černé uhlí brzy zdraží až o 15%! Další nejbližší sklad uhlí byl u Týna nad Vltavou ve Svinkách (provozovna Svinky). Tam mi nabídli cenu 5340Kč/t ostravského černého uhlí a deklarovali výhřevnost 28 MJ/kg. Dále mě ujistili, že si uhlí z dolů vozí sami, tudíž jej minimálně překládají a ve svých skladech jej ještě kátrují. Po sdělení množství mi nabídli dopravu zdarma, a to i o celých 10km delší nad rámec jejich základní nabídky (celkem tedy vzdálenost 2x50km). Pro tuto nabídku jsem se nakonec rozhodl.

Učinil jsem objednávku a uhlí mi bylo dovezeno za 8 dní přesně na čas dle dohody. Při svrhnutí 45q na náš betonový dvůr mě ihned (oproti předchozí zkušenosti s hnědým uhlím) překvapila bezprašnost. Samozřejmě potěšilo méně práce s přemístěním uhlí do uhelny, ale ještě více to, že po hromadě uhlí zbylo jen minimum mouru - pouhý lehký poprašek, který po důkladném zametení činil 1 běžný kýbl - ze 45q!!! Na to jsem opravdu nebýval zvyklý. A ještě jsem jako pozornost obdržel od řidiče velké balení dlouhých sirek pro bezproblémové podpalování v kotli!

V průběhu a na konci topné sezóny pro Vás rád napíšu zkušenosti s vytápěním. V minulosti jsme protopili (70 až 80)q hnědého uhlí za jednu topnou sezonu + asi 10 m3 dřeva na roztopení a při teplejších dnech.

Celková kalkulace (záměrně a konzervativně uvádím lepší hodnotu výhřevnosti hnědému uhlí, u cen nejvýhodnější možné hodnoty):

Poměr výhřevností hnědé/černé uhlí = 17/28 = 0,607

Adekvátní množství černého uhlík k 80q hnědého uhlí je 48,6q

Cena 80q hnědého uhlí = 26400Kč

Cena 43q černého uhlí = 25952

Nezahrnuji lepší účinnost kotle, tím je výpočet ještě více konzervativní a černému uhlí nepřilepšuje.

I když někdo může namítat, že úspora není výrazná, já tvrdím, že alespoň pomohu dětem venku dýchat a sám nebudu muset tak často běhat ke kotli - zejména večer. Černé uhlí je totiž v kotli VIADRUS U-22 schopné při správném nastavení kotle prohořívat až 10 hodin bez přiložení při udržení teploty topné vody do 50°C a venkovní teplotě do -5°C (zkušenost přátel - ještě osobně ověřím).

Za ochotné sdělení informací k uhlí děkuji pánovi na telefonu ze skladu v Netolicích a pánovi ze skladu ve Svinkách.

Hodnocení:     nejlepší   1 2 3 4 5   odpad
Facebook MySpace Google Twitter Topčlánky.cz Linkuj.cz Jagg.cz Vybrali.sme.sk Del.icio.us

Komentáře

Zobrazit: standardní | od aktivních | poslední příspěvky | všechno
Ifka z IP 88.102.74.*** | 21.1.2011 01:55
Tak nevím.... Třeba jsou ve Svinkách sklady uhlí dva. smileNa základě tohohle článečku jsem si do Svinek zajela pro uhlí "na zkoušku" jen s přívěsem za osobák. Pominu-li fakt, ze jsem 25 minut čekala v autě na nakladač, pak mi naložili uhlí, zaplatila jsem za 4,6q černého ostravského a následně mi nějaká dobrá duše od nich prozradila, že to, co mám na vozíku je hnědé ledvické; pak ho "bagrák" sházel lopatou a naložil to, co jsem chtěla a zaplatila, tak podotýkám, že ze čtyř a půl metráku bylo jeden a čtvrt kýble mouru a uhlí, přestože ho nakládal z kryté haly, bylo mokré. Hmmmm...... Vracím se zase ke starému dobrému Jamborovismile
Jets z IP 88.101.21.*** | 28.4.2011 23:18
Já jsem tam uhlí kupoval v létě smile a nechal jsem si jej dovézt jejich náklaďákem. Teď zbývá ve sklepě ještě trocha a s mourem žádné problémy. Ten kýbl při prvotním skládání byl zatím poslední, jestli po podlaze v uhelně smetu jeden další kýbl mouru a odštěpků, což má původ především v nakládání uhlí na kolečko pro převoz ke kotli, tak to bude hodně. A nebyl ten mour náhodou pozůstatek z toho hnědého uhlí, které bylo lopatou z vozíku sházeno?
    Ve Svinkách jsem nikdy nebyl, ale pochybuji, že by se tam víc než jedna firma jmenovala Uhlí písky Čert. Já jsem maximálně spokojen. Uvidíme před další topnou sezónou, doufám, že se nepohoršili.
Jets.bloger.cz | 10.10.2013 22:58
Vážený pane Karle. Dostáváte BAN a maži Váš příspěvek, protože jste tzv. "sráč odkazů" . Více se dočtete na jets.bloger.cz/Spolecnost/Lehko-nabyl-lehce-pozbyl-aneb-sracove-dnesni-doby . Váš příspěvek nesouvisí smysluplně s obsahem článku.

Původní znění Vašeho příspěvku:
1.2. Re: Již nikdy Svinky... »
Karel z IP 194.228.11.209 | 9.10.2013 11:45
Já preferuji podlahové vytápění, zatím ho mám v koupelně, protože jsme tam měli chladno a děcka byla pořád nemocná www.xxxxxxxx-xxxxxx.cz
Vladimír R ů ž i č k a z IP 88.101.200.*** | 9.11.2011 23:06
Dobrý den,
se zájmem jsem přečetl diskusi o kvalitě uhlí a o praktikách prodejce uhlí (záměna černého a hnědého s cenou černého). Ač jsem časově již za horizontem této diskuse, přidám i své zkušenosti s nákupem uhlí pro náš kotel EKOEFEKT 24. Používáme předepsané hnědé uhlí ořech 2. Uhlí nakupujeme u prodejce Úžice, kde je tvrzeno, že se jedná u kvalitní uhlí z Bíliny. Poslední nákup byl proveden v létě a to asi 50 q. O proti loňskému roku uhlí opět zdražilo, což nám jako důchodcům vadí, ale dokážeme se s tím vyrovnat. Problém je ale v tom, že kvalita této dodávky výrazně poklesla. Uhlí má podstatně nižší výhřevnost (asi - 30%), a z jedné násypky kotle je plný popelník popele a ještě plný plechový kýbl. Dříve mi stačil popelník, který se naplnil do 70% svého obsahu. Ale co nyní dělat, prodejce tvrdí, že prodává to co dostává, uhlí je již ve sklepě a my jsme v situaci, toto uhlí co nejrychleji zlikvidovat jeho spálením a objednat uhlí nové a možná snad i kvalitnější. Jet si pro uhlí k prodejci na zkoušku nic neřeší, dodávku stejně uskuteční bez možnosti našeho výběru a nejsme ani takoví odborníci, abychom nekvalitní uhlí poznali a odmítli. A to se ani nezabývám ručně vypsanými vážními lístky, kdy nemám ani tušení, kolik skutečně váží prázdné nákladní auto před naložením. Na 50 metrácích 5 metráků ani nepoznáme a je to 1.000,- Kč. Za komunistů jsme uhlířům říkali UHLOBARONI, ale dnes jsou to podnikatelé zapojení do řetězce zlodějen. A tak člověk musí sedět a trpělivě doufat, že nebude MOC okraden a hlavně že bude mít přes zimu alespoň nějaké uhlí a teplo. O nějakém výběru uhlí nemůže být ani řeč. Může někdo poradit, jak tento problém řešit?
Děkuji za návrhy.                  V. Růžička
Martin z IP 78.157.167.*** | 4.2.2012 21:29
Zdravím.
Když tak čtu jak to chodí v jiných uhelných skladech tak nabývám dojmu,že to funguje úplně stejně,v každé prodejně s uhlím.
Léta jsme kupovali koks v jedněch nejmenovaných uhelných skladech. Tam se chovali k zákazníkům zdvořile,ale tuto zdvořilost si nechali pořádně zaplatit. Jeden z mých posledních nákupu 50q koksu v této prodejně byl asi takový.Telefonicky jsem se informoval,zda si mohu poslat náklaďák pro výše uvedené množství koksu. Bylo mi sděleno,že palivo momentálně není skladem. Náhodou jsem měl cestu okolo tak jsem se zastavil poptat se osobně. Na place byla pořádná fůra koksu,což mě zarazilo. Prodávající mi sdělila,že koks je už prodaný a čeká na odvoz. Nečekal na odvoz, čekalo se až začne pršet a on pořádně nasákne vodou. Tohle mé tušení se potvrdilo, když po týdenním dešťovém období najednou koks byl k mání a dokonce byli tak aktivní,že mi ho dovezli domů i bez toho ,že bych musel složit zálohu. Pouze telefonát,že nám vezou 50q koksu abychom si připravili peníze. Nebyl jsem zrovna doma a tak jsem se domluvil že mi dovezou koks později. Bohužel bylo pozdě. Fůrka koksu už byla vysypaná na dvoře s tím,že si máme zajet na uhelné sklady zaplatit fakturu.
  Nemám doma váhu,ale množství (Objem) už zdaleka neodpovídal tomu kdy bylo palivo suché. Tak jsem zajel na uhelné sklady s tím, že jsem si objednal 50q koksu a ne polovinu jak mi poslali. Vedoucí uhelných skladů tehdy uznal,že "zapomněli odečíst 10% váhy z důvodu vlhkosti.Jaksi nechtěl uznat že těch procent bylo podstatně víc. Mým odhadem ta 40%. Tak jsem se nechal naposledy napálit. Pak jsem změnil dodavatele, doprava byla podstatně dražší,ale váha odpovídala objemu. Naštěstí byl k nám zavedený plyn tak tento způsob zlodějiny už nemusím podporovat. Abych ušetřil plyn nechal jsem dům zateplit,vyměnil okna a v nejkrutějších mrazech,které nyní panují přitápím dřevem. Ještě není konec zimy tak nemohu napsat kolik kubíků dřeva jsem spálil, ale odhaduji,že to bude "objemově " podstatně méně než když jsem topil koksem. smile
Radek z IP 46.13.56.*** | 20.2.2012 15:57
Docela se musím usmívat nad vaším příspěvkem. Na jedné straně vám záleží na zdraví dětí a dáte si tu práci přepočítávat, zda se vám ekonomicky vyplatí zaměnit hnědé uhlí za černé a na druhé straně dusíte kotel do 50°Csmile
Tyto kotle mají jednak jednu z nejhorších účinností, a i přes to jsou velmi oblíbené, snad proto, že se v nich dá spálit kde co, ale i ta deklarovaná mizerná účinnost je pravdivá při vysoké teplotě spalování řádově nad 80°C. Při nižší teplotě z paliva nezískáte energii, která v něm je, nedojde k zapálení plynů ve spalovací komoře sekundárním vzduchem, čudíte a smrdíte svému okolí, kotlem i komínem vám teče dehet. Toto má do ekologie i ekonomičnosti daleko.
Koukněte na doporučená zapojení kotlů. Bod 1 - rozdělovací trojcestný ventil, který hlídá teplotu vratné vody a udržuje teplotu spalování, bod 2 - směšovací ekvitermní ventil, který reguluje teplotu topné vody do systému, aby v domě bylo příjemně za každého počasí, bod 3 - akumulační nádrž, která dělá polštář celého systému, při hoření kotle ukládá přebytek tepla a při vyhasnutí dále vytápí či temperuje dům.
Toto má smysl a pak i spalování hnědého uhlí je ekologičtější i ekonomičtější. Jinak leštíte lak na starém vraku, který se sice blýská, ale pořád je to vrak.
Jets z IP 88.101.21.*** | 21.2.2012 22:08
Máte pravdu, nic nenamítám, ale ze zkušenosti po dvou letech topení černým uhlím je zlepšení ovzduší v okolí evidentní (oproti hnědému).
Samozřejmě, že dnes vím, jak by bylo nejlepší kotelnu vyřešit. Uvědomte si však, že v textu mícháte teplotu spalování a teplotu topné vody.
Dusit tento kotel je naprd, nicméně když už tam je, a kdybyste znal podmínky, za kterých to prostě předělat nemohu, je toto moje topení nejlepší varianta. Navíc v tomto režimu "dušení" používám kotel nejlépe jen přes noc (právě proto, že chybí ta akumulace, které se majitel domu bojí jak čert kříže a nepřesvědčím ho). Usazený dehet v kotli a komínu je opravdu měřítkem neekonomičnosti provozu, ale u mě to není tak hrozné, protože přes den se snažím topit v malých dávkách s ohledem na teplotu topné vody. Ale je to starost.
V dnešní době, kdy je většina domu zateplená, by zde stačil malinkatý kotlík, který by jel na co nejvyšší výkon, nebo právě to Vaše řešení. Nerozporuji.
Nicméně toto bylo naštěstí jen přechodné bydliště a už si řešíme bydlení vlastní s výrazně lepším způsobem vytápění.
Radek z IP 46.13.56.*** | 22.2.2012 08:13
Zlepšení u černého uhlí proti hnědému bude vždy. Jen jsem psal, že se dá jít ještě dál, protože je vidět, že jste této problematice věnoval už mnoho času.
Teplota spalování je jedna část systému, teplota topné vody je druhá část systému. Teplota spalování určuji efektivnost spalování a teplota topné vody určuje tepelnou pohodu v domě. O tyto dvě různé veličiny právě pečují ty dva trojcestné ventily a akumulační nádrž.
I u malého kotlíku byste měl jet spalování na nějaké teplotě kolem 80°C a to vám samo o sobě topnou vodu nezreguluje. Naopak u aplikace s akumulací je předimenzovaný kotel výhodou, topíte pouze pár hodin denně a pak jedete z akumulace.
Kdybyste to chtěl řešit někdy v budoucnu v novém bydlení, rád vám poradím, popř. ukážu v provozu. Nevěřil byste, jak dnes lze v obyčejném kotli na uhlí topit ekonomicky, efektivně a komfortně.
Jets z IP 88.101.21.*** | 22.2.2012 17:47
Máte pravdu, vůbec nic nenamítám. No času jsem tomu kromě tohoto článku moc nevěnoval, jediné, čemu se věnuji, je za stávajících podmínek bez akumulace vyladit kotel co nejlépe dostupnou regulací na klapce do komína a na regulátoru vstupu vzduchu, ale to je opravdu velmi omezené. Už jsem vysledoval i tabulku nastavení kotle dle vnější teploty a síly větru smile . Poslední cca půl roku toto téma diskutuji s kolegou v práci (předáváme si "dobrou praxi" smile ), který topil hnědým uhlím do akumulace 2x500 litrů, nyní, po mém doporučení přešel na černé a maximálně si jej chválí. Za asi 4 až 6 hodin efektivního topení "nabije" nádrže a pak klidně i 3 dny topí jen z akumulace. To je prostě perfektní.

Tenhle můj článek je už nějakou dobu starý a měl jen ukázat na dobrou zkušenost s dodavatelem černého uhlí a s přechodem z hnědého na černé (mnoho lidí si neuvědomuje, že dražší uhlí může být ve výsledku levnější), nic víc.

V novém bydlení už mám promyšlený plyn + soláry, pokud firma navrhne rozumně tepelné čerpadlo, pak toto řešení. Ještě uvidíme. A v současném domě ať se bez akumulace jeden den pečou a druhý den mrznou, když si nedají poradit,... Když je jiná možnost, nechci zbytečně přispívat k drancování krajiny a ztěžovat dýchání moje i sousedů.
Risa z IP 46.23.51.*** | 28.10.2012 10:37
Po přečtení diskuze jsem byl docela překvapený, kolik toho někteří dokáží stopit... Mám kotel Atmos 30 na hnědé uhlí. Každý den zatopím - jedna násypka dřeva a po řádném rozhoření (tak třetina násypky celá žhavá) dosypu dva uhláky hnědého uhlí. To celé stačí pro vytopení celého domu a nybití dvou 500 l nádrží, které udrží teplo v domě do dalšího dne. Jde o velice starý dům s nezateplenými okny, podlahová plocha asi 280 m2. Termostat v domě je nastavený na 22,5 C, nekdy na 23 C.
Risa z IP 46.23.51.*** | 28.10.2012 10:40
...opravuji: ty nadrze jsou dve ale po 1000l. Voda je v nich 85 C po nabiti.
Jets z IP 88.101.21.*** | 29.10.2012 21:01
To je právě ono. Akumulační nádrže + termostat v domě (takže počítám s regulací teploty topné nebo vratné vody a teplo, co přebývá jde do AKU, kotel jede na 100%). Tak by to jistě mělo vypadat a je to i dobré pro úsporu energií. Energie, která je obsažena v uhlí, co se v našem domě protopí, se tak asi z celé 1/2 vyhodí zbytečně díky tomu, že kotel musíme dusit. V druhém bytě (zateplený s okny s dvojskly) našeho domu k tomu přistupují dokonce takovým způsobem, že si nejdřív udělají teplo asi tak 28°C (někdy i víc) a pak z toho ani nemůžou dýchat. A když už to nemohou opravdu vydržet, všechno to vyvětrají. Panečku, to je ekonomie a ekologie, viďte? smile Hrozně mě to mrzí, ale dodnes se mi spoluobyvatele domu (druhého bytu) nepodařilo přesvědčit o tom, že AKU nádrž i příslušnou regulaci zaplatí ušetřené uhlí, a že ta nádrž nevybouchne, a že se zvýší komfort. Prostě ne. Bohužel.
Tomin z IP 217.197.156.*** | 1.1.2013 05:55
S tím leštěním starých vraků nesouhlasím. Kdo umí topit v těchto kotlích, je s jejich účinností spokojen. Bez námitek je dokonce i soused, který má můj komín kousek od svých oken... Protopím denně pár třísek + 4 polínka na podpal a průměrně cca 15 kg uhlí. V domě mám teplo, o jakém se mi při vytápění plynem ani nesnilo. Je to hold jen o něco pracnější smile
Katka z IP 93.181.88.*** | 6.1.2013 20:58
Dobrý den, chtěla jsem se jenom zeptat kolika článkový Viadrus tam máte? My ho koupili 5ti článkový už jetej za 5000,-. Peněz bylo málo a manžel o jinym kotli ani nechtěl slyšet. Teď nadávám, protože přes noc nevydrží hořet (topíme pouze dřevem, na uhlí nejsou peníze). Chci koupit alespoň pár pytlů na měsíc buď černého uhlí nebo koksu, aby jsme topili na víc než 40-60°C, protože manžel neudělal zavčas dřevo, takže topíme mokrým a aby to přes noc vydrželo. Co myslíte, že by bylo lepší černé uhlí nebo koks?
Jets.bloger.cz | 9.9.2013 22:49
Omlouvám se za pozdější odpověď, ale opravdu není moc času. Pořád nějaká práce.
Ten Viadrus máme 4 článkový, s černým uhlím vydrží v pohodě celou noc. Co Vám mám na Vaší otázku odpovědět? Asi je jedno, jestli černé uhlí, nebo koks, ale myslím si, že černá ostravská kostka bude do tohoto kotle nejlepší řešení. Topili jsme v něm také dřevem i hnědým uhlím, ale černá kostka byla zatím nejlepší a v celoročním výsledku i nejlevnější. Koks jsem zatím nikdy nezkoušel. Snad jsem Vám pomohl. Honza
Iveta z IP 86.61.212.*** | 22.9.2015 13:29
Já jsem pro černé uhlí. Zkušenost mám i s koksem. Ale na ten se musí prvně kotel hodně roztopit.
Jets.bloger.cz | 12.9.2013 19:37
Ačkoliv se pan Marcus pokusil udělat zajímavější text, oprava plynových spotřebičů nijak nesouvisí s topením tím či oným. Jde o laciný linkbuilding. Pane Marcusi, nebuďte jeden z těch "sráčů" a snažte se trochu - viz.: jets.bloger.cz/Spolecnost/Lehko-nabyl-lehce-pozbyl-aneb-sracove-dnesni-doby
Původní znění příspěvku:

6. Plynová kamna »
Marcus z IP 194.228.11.209 | 12.9.2013 12:33
Oprava plynových spotřebičů od www.xxxxxxxx.cz/xxxxxxx/ mě přesvědčila že využívání plynového topení je lepší než kamna, ale tak každý má na to jiný názor. Shánění tuhého paliva zabere dost času a je potřeba zajistit prostory pro jeho skladování, tak plyn aspon ušetří čas a kolikrát i peníze
Jets.bloger.cz | 18.9.2014 22:20
Příspěvek, který byl pouhým linkbuildingem a nikoliv doporučením, jsem smazal. Zněl takto:
"Pro nákup uhlí nebo pelet či briket musím doporučit jedině www.xxxxx.cz"
Pokud by se v něm objevila ještě nějaká užitečná informace, příspěvek bych nechal. Takhle zneužívat úspěšný článek je ovšem svinstvo.
Emil z IP 185.188.100.*** | 1.3.2019 10:07
Již několik zim topím koksem ve 4 článkovém kotli Viadrus Hercules U 26 upraveném s ohnivzdornými betonovými vložkami na ECO. Prvně jsem topil dřevem. To jsem musel co 2 a půl hodiny až 3 hod. chodit přikládat. Pak jsem přešel na koks. S tím že mám v kotli ohnivzdorné vložky, tím se mi zmenšilo ohniště a já dávám do kotle o jeden kýbl méně a nepociťuji, že by se mi snižila teplota vody v celém oběhu Kotel mám seřízeny na řetízku, teplotu mám nastavenou na 60 stupňů. Jsem stále doma, a chodím přikládat co 5 hodin jen po jednom kýblu. Jen když jdu na delší dobu z domu, nasypu plný kotel, Vejdou se mi tam 3 kýble. S koksem nemám žádný problém, je sice dražší, ale je s ním lepší práce při vybírání popela. Mi stačí, když ho přes popelník protřepu, popel lehce propadne a já nemusím vybírat hrubý popel, jak bývá u uhlí. Za loňskou zimu jsem koupil 25q koksu. Snažím se kupovat jen náš koks. Pro letošní zimu 2018-19 mám stejné množství.
Emil z IP 185.188.100.*** | 1.3.2019 10:19
Ještě dodatek .Při zatápění v kotli, nechám rozhořet dřevo na 5 minut a na to nasypu kýbl koksu, Pak nechám na10 minut otevřené spodni dvířka na plno na 10 minut Pak je celé zavřu a nechám pracovat klapu na  kotli  5 hodin

Komentování tohoto článku je uzamčeno.